Пом’янули Героїв Небесної Сотні

Жити в самостійній, демократичній, розвиненій, економічно стабільній країні – звичайне бажання кожного громадянина на землі. Страшно, коли досягнення такої мети вимагає кривавих жертв, і це в ХХІ столітті, в країні, що згідно Конституції вже є демократичною. 20 лютого в Україні – День Героїв Небесної Сотні. Своє життя вони віддали за людські цінності, європейський шлях розвитку, відстоювали людську гідність українців. Біль не вщухає, серця сповнені вдячністю і захопленням мужністю тих, хто й з небес буде спостерігати за нами, живими: чи втримаємо, чи збудуємо, чи будемо щирими патріотами?

Замислитись над цими питаннями змусили десятикласники разом зі своїм класним керівником Процюк Ольгою Миколаївною на загальношкільному уроці історії. Всі розуміють, що ми житимемо по совісті, якщо пам’ятатимемо про ціну, яку сплачують справжні патріоти.

          Слава Героям Небесної Сотні!

Міністерство інформації Шкільного парламенту

  

 

Чорні лелеки Афгану

 

Історія України має багато незагойних ран. Одна з них – десятилітня війна в Афганістані. Трагічність тих подій не лише у смертях та скалічених долях тисяч людей, а й у тому, що ця війна, як сказав генерал-полковник Б.Громов, «страхітливий військово-політичний прорахунок колишніх господарів «Кремля»». Однак ніщо не може применшити героїзму наших воїнів у афганському пеклі.

15 лютого 2019 року – тридцята річниця виводу військ із Афганістану. Учні, вчителі НВК № 14 зібралися на урок-реквієм «Чорні лелеки Афгану». Переглядали відеохроніки подій, поіменно поминали загиблих рівнян, серед яких і лейтенант, командир протитанкового взводу, Боженов Сергій Миколайович, іменем якого названа вулиця, на якій знаходиться освітній заклад.

Затамувавши подих, присутні слухали директора, Демчука Юрія Михайловича, ветерана Афганської війни, який зазначив, що ця війна стала кривавим кроком до здобуття незалежності України й увійшла в історію як гіркий урок для сучасників. Він застерігав молоде покоління від необдуманих вчинків і наголосив, що якщо й мають гинути герої, то лише за рідну землю.

Пам’ятаймо історію, шануймо пам’ять героїв, живімо у мирі, щоб жодна сльозинка не зронилася через чиюсь недбалість, ницість чи підлість.

Дашкель І.Л., ЗДВР

 

 

З весною в душі, із Шевченком у серці…

13 лютого 2019 року в «школі мрій» відбувся I етап (шкільний) міського огляду-конкурсу читців-декламаторів, юних поетів «Живи, Кобзарю, в пам’яті людській».

Урочистість було розпочато відеопрезентацією про життєвий і творчий шлях Великого Кобзаря. На свято завітала Чепіль Марійка, учениця 6-А класу, яка виконала музичний твір А. Скулте «Арієтта» на фортепіано й присвятила його всім присутнім.

У конкурсі мали нагоду взяти участь учні 1-11 класів у номінаціях: читці-декламатори, інсценізація творів Т. Шевченка, юні поети (авторський твір).

Журі оцінювало юні обдарування за критеріями: майстерність виконання (задум читця, сценічне втілення, донесення ідеї авторського твору); сценічна культура читця (манера читання, голос, дикція, жести, одяг); використання сценічного простору (мізансцена, атрибутика, музичний супровід, відповідність жанру твору).

Ніжно, урочисто й трепетно, бурхливо, помірно й стишено, емоційно, голосно «лилися-переливалися» Шевченкові рядки, сповіщаючи про наближення весни, пори тепла, радості, першого кохання, спокою, миру. Весна настане й принесе на журавлиних крилах Тарасові вірші.

У Рівненському НВК № 14 весна традиційно починається з Шевченка!

Кондрашова Світлана, вчитель української мови та літератури

 

Вдосконалюємо мовлення

      Особистість реалізується в культурі думки й культурі мовлення, тому людина повинна користуватися мовою не лише спонтанно, як даром природи, а й свідомо, як найефективнішим знаряддям розкриття власного «Я». Напевно, ніхто не заперечуватиме, що низька культура мови – вияв ознаки бездуховності.

         Мовна безграмотність, невміння відтворити прочитаний або прослуханий текст, небажання висловити власну думку, відмова від спілкування з однолітками свідчать про низьку мовленнєву культуру, занижену самооцінку, байдужість людини, «бідність» її фантазії, неосвіченість.

         Що культурнішою є людина, то розвиненішим є її мовлення, багате на лексичний запас, сповнене розмаїттям епітетів, порівнянь, метафор, барвисте й неповторне, пересипане прислів’ями, приказками, фразеологізмами, влучними приповідками.

         Удосконалити мовленнєво-мислительні вміння, збагатити словниковий запас, навчитися докладно переказувати художній текст з елементами опису зовнішності людини, розвивати логічне й образне мислення, підвищити мовленнєву культуру мали нагоду учні 7-Б класу на уроці української мови (тема: «Докладний усний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини (за складним планом)»).

         Семикласники вміло здійснювали мовностилістичний аналіз тексту, складали план переказу, визначали структурні частини опису зовнішності головної героїні, робили узагальнені висновки. Проте не всім вдалося докладно переказати текст за планом: встановити правильнупослідовність розповіді, використати художні засоби в переказі, описати портретні дані, передати авторський задум.

         Сподіваюся, що наступні уроки розвитку мовлення допоможуть учням подолати мовленнєві труднощі, невпевненість, розгубленість, покращать уміння будувати власне висловлення (переказувати текст, складати твір тощо), збагатять словниковий запас, сприятимуть розвитку логіки, мислення, пам’яті та й загалом підвищать мовленнєву культуру школярів.

         Правильно й чисто рідною мовою може говорити кожен, було б бажання. Це не тільки ознака, але й обовязок культурної особистості. Будьмо мовленнєво освіченими й культурними!

Кондрашова С.А., вчитель української мови та літератури.

 

 

Знайомство шестикласників із Джеком Лондоном

На уроці зарубіжної літератури у 6-Б класі з теми «Джек Лондон. «Жага до життя»» 7 лютого 2019 року Дмітрієва Олена Володимирівна формувала в учнів уміння з медіаграмотності. Вчитель запропонувала учням три маршрути, якими потрібно було пройти. Школярі поставили за ціль зрозуміти, ким і яким був Джек Лондон, крокуючи першим, найпростішим, шляхом. Олена Володимирівна розробила спеціальні маршрутні листи, в яких містилися чіткі логічні запитання, що спонукали до пошуку в підручнику відповідей, узагальнення та тезових записів отриманої інформації. Подолавши звивисту другу дорогу, діти прийшли до розуміння задуму твору, обговорили символічність назви, ідейну спрямованість. Третій маршрут – слизький та незвіданий – був найважчим. Шестикласникам було доручено визначити, які із дібраних з інтернету тез правдиві, а які фейкові, користуючись авторитетним джерелом – підручником. Це сприяло усвідомленню глибини твору.

Дидактична гра «Так-ні», мальовничі ілюстрації пейзажів суворої Аляски, дослідження різних інформаційних джерел, систематичне звернення до цілей уроку, творчі завдання «Акровірш» та «Сенкан» утримували зацікавлення дітей, підштовхували їх до дискусій, коментарів та глибоких висновків. Вислів Е. Хемінгуея «Людина не створена для поразки» став мотиваційний девізом та вдалим виховним моментом.

Підводячи підсумки роботи, клас дійшов спільної думки, що твори Джека Лондона актуальні й сьогодні, бо сучасникам можна вчитись на помилках героїв його творів. Замислені й задоволені результатами праці, учні з нетерпінням чекатимуть наступного уроку, щоб знову поринути в екстремальний та чаруючий світ Аляски періоду «золотої лихоманки».

Сорока І.А.,ЗДВР

  

  

 

Розроблено Римар Віктор Олексійович.